Облени и озарени от музика – точно така се чувствахме по време на Jounees folles (Лудите дни) в Нант.
Можете ли да си представите един град да продаде толкова билети за класическа музика за една седмица, колкото е възрастното му население? И не просто да ги продаде, а да се извият дълги опашки седмици преди това.
Цял един град, който вибрира в музика – от девет сутринта до полунощ, и във всеки момент във всички (не)възможни зали. Колеги, приятели, роднини обсъждат кой кого и в какво е слушал. Ресторанти, кафенета, барове пращят от усмихнати и щастливи клиенти, споделящи впечатления от високи преживявания на чаша хубаво вино. В изисканите бутици, щом видят не от обичайните си клинти, продавачките деликатно започват разговор за концерти. Бизнес с култура: и културните предприемачи печелят, и хората с радост харчат за дискове, книги за музиката, сувенири. Конгресният център е „машина” за музика, където се свири в многобройните му зали, а дори и във фоайето сред сувенирите, книгите дисковете… Музика, която се продава, но която и приобщава – концерти дори в затворите, университетски професори, които отделят повече време да подготвят презентациите си пред тази толкова необичайна публика.
Карнавал на класиката.
Магия, която омагьосва стотици хиляди вече 16 години. Всяка година – различна тема, различен композитор. Тази година, очаквано – двестагодишнината на Шопен. Изпълнители от целия свят, раздаващи се, защото всеки концерт е и концерт и много повече – празник, предизвикателство към стереотипите за класиката като елитарност, преживяване.
Градът – горд , цяла седмица е неизменният център на всички културни медии в страната – и радиа, и телевизии. Всички излъчват концертите, които слушаме на живо. И ги преживяваме като събитие. Стотиците хиляди от залите стават милиони зрители и слушатели. Милионите слушатели стават много милиони, защото този прекрасен модел е закупен от различни градове от Токио до Билбао.
Музиката като магия, културата като ресурс.